Red Bull kiest voor de actieve ontwikkeling van bedrijfsprocessen met moderne SFA

Red Bull is wereldwijde marktleider in de productie en de verkoop van energiedranken. Het hoofdkantoor van Red Bull is gevestigd in Fuschl am See in de buurt van Salzburg, Oostenrijk. Het bekendste merk van het bedrijf is Red Bull in blikjes.

Jaarlijks worden er ongeveer 4 miljard blikjes Red Bull verkocht in 160 landen over de hele wereld.  In 2012 verkocht Red Bull 5,2 miljard blikjes; een stijging van 12,8% ten opzichte van 2011.

In 2012 besloot het bedrijf om in samenwerking met Comarch de tools Comarch SFA Online Distribution en Comarch SFA Online Sales Support te implementeren. Het geïntegreerde systeem ondersteunt regelmatige rapportage over magazijnvoorraden en de verkoop aan retail-klanten vanuit het netwerk van externe Red Bull-distributeurs.  Het systeem wordt gebruikt op meer dan 160 locaties (magazijnen) en door meer dan 50 distributeurs.

 

Geïmplementeerde oplossing

Comarch Sales Force Automation

Comarch SFA (Sales Force Applications) zijn mobiele en web-gebaseerde oplossingen die zijn ontwikkeld om verkoopgerelateerde processen te beheren en te stroomlijnen. 

Lees meer

red bull s

De situatie vóór de implementatie van Comarch-systemen

Red Bull streeft er voortdurend naar haar eigen prestaties te optimaliseren en de resultaten van zakenpartners te verbeteren. Continue toegang tot actuele gegevens over magazijnvoorraden van distributeurs en over de verkoop van producten op de retailmarkt zijn van cruciaal belang om het complete verkoopnetwerk te kunnen ondersteunen en een voordeel op de concurrentie te behouden. Aanvankelijk gebruikte Red Bull een SFA-systeem dat vertegenwoordigers ondersteunt en helpt bij het beheer van hun activiteit. Verkoopgegevens werden gebaseerd op verklaringen van vertegenwoordigers en dus beperkt tot de inkoop. Hierdoor werd de fabrikant geconfronteerd met een obstakel,: niet alle geplaatste orders in het systeem konden namelijk worden verwerkt omdat bepaalde items niet op voorraad waren bij een distributeur. Daarom besloot Red Bull om de bestaande contactkanalen met distributeurs (telefoon, fax en e-mail) te stroomlijnen om continue toegang tot actuele gegevens te hebben. Op die manier zou het bedrijf de behoeften en het potentieel van partners gemakkelijker kunnen analyseren en sneller kunnen reageren op veranderingen op de markt. Daarnaast was er behoefte aan integratie met externe systemen van distributeurs om vertegenwoordigers toegang te bieden tot actuele voorraadgegevens en om het aantal onverwerkte orders tot een minimum te beperken.

 

De oplossing

Comarch SFA Online Distribution is een optimale oplossing die kan worden geschaald naar de zakelijke behoeften van de fabrikant en die integratie van de transactiesystemen van alle distributeurs in één centraal rapportageplatform mogelijk maakt. Comarch SFA Online Distribution, waarbij communicatie en rapportage worden beheerd door Comarch SFA Online Sales Support, ondersteunt uitgebreid beheer van alle processen die plaatsvinden op de verkoopafdeling van een bedrijf. Het Comarch SFA Online Distribution-systeem omvat de volgende diensten:

  • Centraal platform voor de uitwisseling van elektronische documenten
  • Integratie met transactiesystemen van distributeurs
  • Integratie met het centrale SAP-systeem van Red Bull in Oostenrijk en toevoeging van verwerkte gegevens uit het traditionele verkoopkanaal in Polen
  • Integratie met het SFA-systeem van Red Bull
  • Standaardisering van product- en onderaannemer-codes tussen het SAP-systeem van Red Bull en systemen van distributeurs
  • Beheer op afstand van gegevens uit financiële en boekhoudkundige systemen van distributeurs
  • Kwalitatieve beoordeling van gemelde gegevens door distributeurs
  • Centrale technische ondersteuning en speciaal callcenter

 

De situatie na de implementatie

Het belangrijkste voordeel van de implementatie van Comarch SFA Online Distribution en Comarch SFA Online Sales Support System bij Red Bull was de automatische en regelmatige rapportage van marktinformatie die van cruciaal belang is voor Red Bull.

Het doel van het project is om toegang te krijgen tot gegevens omtrent de verkoop en de magazijnvoorraden van distributeurs van Red Bull-producten. Dankzij dergelijke informatie en de integratie ervan in het SFA-systeem van Red Bull, kunnen vertegenwoordigers van Red Bull orders genereren zonder te hoeven vrezen dat deze niet kunnen worden verwerkt omdat de producten niet op voorraad zijn.  Dankzij Comarch SFA Online Sales Support vindt de rapportage automatisch en op dagelijkse basis plaats. Zo heeft Red Bull voortdurend ad-hoc toegang tot actuele marktinformatie. Dankzij de afstemmings- en deduplicatie-processen voor gegevens over producten en onderaannemers die in het project worden gebruikt, worden alle problemen opgelost omtrent de naamgevingsverschillen tussen Red Bull en diens distributeurs.

Directe toegang tot verkoopinformatie maakt complexe analyses mogelijk waarmee de distributie van Red Bull-producten in het traditionele verkoopkanaal worden geïllustreerd. Op basis van bijgewerkte rapporten over magazijnvoorraden van distributeurs kan Red Bull logistieke processen, productieprocessen en magazijnvoorraden effectief beheren. De producent wordt met verkooprapporten ook regelmatig op de hoogte gehouden van de resultaten van marketingcampagnes. Red Bull kan het verkooppotentieel van zijn distributeurs zien en dus individuele plannen opstellen om de verkoop te maximaliseren.

Door integratie van Comarch SFA Online Distribution met het mobiele systeem van Red Bull kan de magazijnvoorraad van distributeurs op mobiele toestellen worden weergegeven. Door informatie over de verkoop van producten en over orderverwerking via het mobiele netwerk beschikbaar te stellen, kan Red Bull controleren in welke mate geplaatste orders worden verwerkt. Dankzij de implementatie van Comarch SFA Online Distribution kunnen vertegenwoordigers de verkoop aan de detailhandel in eigen handen houden in plaats van louter en alleen orders aan distributeurs door te geven.

Dankzij informatie over orders vanaf mobiele toestellen (in tegenstelling tot informatie over de verkoop van distributeurs) heeft Red Bull verkooppunten in de detailhandel kunnen identificeren waar vertegenwoordigers nog geen voet aan de grond hebben gekregen.

Door de omschakeling naar elektronische rapportage kon Red Bull de uitgaven voor kantoorbenodigdheden verlagen en besparen op andere bronnen, zoals medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het kopiëren van facturen of het uitleggen van inconsistenties.

 

Voordelen

Red Bull heeft een moderniseringsproces doorgevoerd door de actieve ontwikkeling van bedrijfsprocessen met behulp van best practices en moderne oplossingen.  

 

Waarom Comarch SFA?

 

  • Uitgebreide functionaliteit van toepassing
  • Moeiteloos en intuïtief gebruik
  • 4500 gebruikers van Mobile Sales Force Apps
  • Meer dan 20 MILJOEN gegenereerde orders
  • Meer dan 15 MILJOEN documenten verwerkt in het Online Distribution-systeem
  • 650 magazijnen voor levensmiddelen en chemische producten die dagelijks rapporteren over hun verkoopcijfers en magazijnvoorraden
  • 300.000 actieve retail-punten

 

 

"We waren op zoek naar tools die ons in staat zouden stellen om enige tijd een concurrentievoordeel op te bouwen; naar tools die ons konden helpen informatie te verzamelen die we konden vertalen naar een effectievere bedrijfsvoering voor Red Bull en voor onze zakenpartners. Onze keuze voor een IT-oplossing die garant staat voor informatie over de verkoop van distributeurs aan de retail-sector en actuele magazijnvoorraden, werd voorafgegaan door een grondige analyse van onze behoeften en van de technische mogelijkheden die de markt biedt. Met de gekozen oplossing kunnen we onze prestaties verbeteren en de cijfers van onze zakenpartners doen stijgen"

 

Wojciech Kosmalewski, Sales Director, Red Bull Spółka z o.o.

 

 

 

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.